instagram.com/anokvaburada/ |
Tezer Özlü, 1984
“Herkes, beraberinde taşıdığı bir parmaklığın ardında
yaşıyor. Şimdi hayvanlarla ilgili bunca şey yazılmasının nedeni de bu. Özgür ve
doğal bir yaşama duyulan özlemin ifadesi. Oysa insanlar için doğal yaşam,
insanca yaşamdır. Ama bunu anlamıyorlar. Anlamak istemiyorlar. İnsan gibi
yaşamak çok güç, o nedenle hiç olmazsa kurgusal düzeyde bundan kurtulma isteği
var… Hayvana geri dönülüyor. Böylesi, insanca yaşamaktan çok daha kolay. Herkes
sürüye katıldığından ötürü güven içerisinde, kentlerin yollarından geçip işe,
yemliklerin başına ve eğlenceye gidiyor. Tıpkı büroda olduğu gibi, sınırları
iyice çizilmiş bir yaşam. Böylesi bir yaşamda mucizeler değil, yalnızca kullanma
talimatları, doldurulacak başvuru formları ve kurallar var. Özgürlükten ve
sorumluluktan korkuluyor. O nedenle insanlar, kendi yaptıkları parmaklıkların
ardında boğulmayı yeğliyorlar.” (sf. 16)
“Günlerim hep yolculuk etmekle geçiyor. İşin bu yanı,
mağazadaki asıl masabaşı işine oranla çok daha yıpratıcı, üstelik yolculuğun
benim için bir de aktarma trenlerin peşinden koşmak, düzensiz ve kötü yemeklere
yargılı olmak, insanlarla sürekli değişen, asla süreklilik kazanamayan, hep
içtenlikten uzak ilişkiler kurmak zorunluluğu gibi sıkıntıları da var. Şeytan
alsın bütün bunları!” (sf. 20)
Annemle babam yüzünden kendimi
tutuyor olmasaydım eğer işimden çoktan ayrılırdım, patrona çıkar ve ne
düşündüğümü olduğu gibi söylerdim. O zaman kürsüsünden düşerdi herhalde! (sf.
21)
İnsan belli bir anda
çalışamayacak durumda olabilir. (sf. 34)
…artık Gregor’un arkasından gelen seslere bakılırsa,
sanki bir değil ama bir sürü baba vardı. (sf. 39)
Gregor kendi kendine, ve bakışlarını önündeki karanlığa
dikerken, bir yandan da annesine, babasına ve kızkardeşine bu denli güzel bir
evde böyle bir yaşam sağlayabilmiş olmasından ötürü büyük bir gurur duyduğunu
anımsadı. Peki ama ya şimdi bütün bu huzur, geçim rahatlığı memnunluk, korkunç
bir sonla noktalanırsa? Gregor bu tür düşüncelere dalıp gitmemek için hareket
etmeyi yeğledi ve odanın içinde bir aşağı bir yukarı sürünerek gidip gelmeye
başladı. (sf. 41)
Çalışmasının başarılı sonuçları
hemen yüzdeler biçiminde nakit paraya dönüşüyor ve evde hem şaşıran, hem de
sevinen ailenin özleri önünde masaya bırakılabiliyordu. O günler güzel günlerdi
ve Gregor’un sonraları bütün ailenin yükünü taşıyabilecek duruma gelmesine,
gerçekten de taşımasına karışın, aynı günler en azından aynı parlaklıkla bir
daha yaşanamadı. Çünkü artık o düzeye alışılmıştı, gerek ailesi, gerekse Gregor
alışmışlardı, alanlar parayı şükranla alıyorlardı, Gregor da sevinerek
veriyordu ama aralarında artık sıcak bir içtenlik kurulamıyordu. Yalnız kız
kardeşi Gregor’a yine de yakın kalmıştı ve Gregor’un gizli tasarısı,
kendisinden farklı olarak müziği çok seven, etkileyici biçimde keman
çalabilen kız kardeşini gelecek yıl konservatuvara yollamaktı, bunun zorunlu
olarak yol açacağı harcamalara aldırmayacak, bunları engellemenin bir yolunu
elbet bulacaktı. Gregor’un kentteki kısa süreli kalışları sırasında kız
kardeşiyle konuşmalarında konservatuvarın sözü, gerçekleşmesi düşünülemeyecek
güzel bir düş olarak, hep geçerdi; annesiyle babası ise bu masum konuşmaları
duymaktan bile hoşlanmıyorlardı; oysa Gregor bu konuda çok ciddi
düşünüyordu ve kararını Noel akşamı resmen açıklamak niyetindeydi. (sf. 47- 48)
Veya büyük çaba harcamaktan
kaçınmaksızın bir koltuğu pencerenin dibine itiyor, pencerenin pervazına
tırmanıp koltuğa basarak cama dayanıyordu; herhalde böyle yapmasının nedeni,
geçmişte pencereden bakmanın iç dünyasında filizlendirdiği özgürlük duygusunu
anımsamasıydı. (sf. 49)
…ama bunun yanı sıra ona bir
insan olarak geçmişini hızla ve bütünüyle unutturacak bir mağaraya
dönüştürülmesini istiyor muydu gerçekten? (sf. 54)
…çünkü yeni yaşamının ilk
gününden beri, babasının ona karşı yalnızca çok sert bir tutumu uygun bulduğunu
bilmekteydi. (sf. 60)
Dünyanın yoksul insanlardan
beklediklerini aile üyeleri sonuna değin yerine getirmekteydiler; baba küçük
banka memurlarına sabah kahvaltısı getiriyordu, anne yabancıların çamaşırları
için kendini feda etmekteydi, kız kardeş ise müşterilerin buyruklarına göre
tezgahın arkasında koşuşturup duruyordu; ama ailenin gücü bundan fazlası için
artık yeterli değildi. (sf. 66)
Müzikten bu denli etkilendiğine
göre, bir hayvan mıydı gerçekten? (sf.73)
Birey olmasını başaranlara düşman
kesilen son toplumlar ve bu toplumların en güçlü temeli olan, çocuklarının hep
iyiliğini, gerçekte ise sürekli köleliğini isteyen son aile yapıları
yeryüzünden silinene değin, Kafka’nın dönüşümü geçerliliğini ve güncelliğini
koruyacaktır. -Ahmet Cemal (sf. 89)
Spoiler
Notlarım: Hem tedavi görüp hem çalışmak zorunda kaldığım
için okumak, ardından bilgisayara yazmak, çizdiklerimi taramak zor olabiliyor.
Blogumun geç güncellenişinin sebebi bu, Dönüşüm’e dair notlarımı yazarken bir
internet bağlantısına sahip değilim ve size ne zaman ulaştırabilirim bir fikrim
yok fakat bilmenizi isterim ki Dönüşüm’ü bu koşullar altında yıllar sonra
tekrar okuyuşum bir tesadüf değil.
Bu sorunlarımın yanı sıra, Dönüşüm kitabının başlı başına
“keman” üzerinden analiz edilebileceğine ve bu analizin eğer iyi yapabilirseniz
yetersiz olmayacağına, bilakis bugüne kadar yapılmış olanları tamamlayacağına
inanıyorum
- ufak bir not, keman, bakıma muhtaç bir insanın sorunları
ya da ideallerinin peşinden giden yılmaz bir insanın fikirleri de olabilirdi(doğa ile zıtlaşma noktası burası),
bu tamamen aile/toplum sisteminden hangi sebeple çıkacağınızla ilgili, eğer
kemanı bir sebep olarak almazsak yani kafka’nın, -iyi evlat, iyi kardeş-
fedakar, adeta bir dini motif olan gregor’unun kaderini hak ettiğine dair bir
gösterge sunmadığını doğru bilgi olarak ele alırsak, kafka’nın hiyerarşi
barındırmayan anarşist, doğaya dönüş temalı bir dünya düşlediğini söylememiz
yanlış olmaz(bu da keman ile doğayı ayıran kilit kısımdır fakat
birbirlerinden kopuk değillerdir). ben keman fikrinin ailede kabul
edilemez algılandığını ve kitapta dönüşümün sebebi açıklanmasa da, doğal sınırların
çok ötesine bu şekilde geçtiğini düşünüyorum(hatırlayın, aile kemana zıttı, gregor
keman eğitimi almasını isterken aile kızına evliliği uygun görüyordu, para ve
keman ilişkisi çok problemliydi vs). keman’ı biraz daha detaylandırmak yerine doğaya dönüş fikrini açmak gerekirse, gregor uyandığında dönüşüm geçirmiştir, bu
bilinçaltının o gece daha güçlü çalıştığını gösterir. kitapta çok sık geçen
paranın getirdiği baskıdan kurtulma arzusu dönüşüm olarak düşünülebilir, bu onu
mali yüklerden kurtarmış fakat ailesi ve otorite gözünde hiçe dönüştürmüştür,
her iki teorinin de başlangıç kısmı dışındaki noktaları çok benzerdir.
Henüz Dönüşüm üzerine hiçbir analizi okuma ya da internete
bağlanıp araştırma fırsatım olmadı fakat hislerim, analistlerin kitaptaki en
önemli nokta olan kemanı unuttuğunu ya da yeterli önemi vermediğini söylüyor(muhtemelen,
olay işleyişini anlatıp geçmişler ya da bir sonuç olarak göstermişlerdir),
Muhteşem Gatsby’de de benzer bir hata yapmışlardı. Fikrime katılmayanların,
kemanın neden başlangıç noktası olamayacağını muhakkak yazmasını isterim(aile,
toplum gibi sayısız felaketin yol açtığı kötülüklerin ya da menfaat, çıkar
ilişkisi sonlandığında oluşan dışlanmanın Gregor’a yönelmesinin sebep noktası,
önemsediğim bu, gregor çarklıda bir dişli olmasına rağmen neredeyse çarka zarar
verecekti, bu zararın sonuçlarından ziyade başlangıç noktasına odaklanmış
durumdayım).
Aile, toplum, toplum dışı olanı dışlayan, hasta eden toplum, statü, beklentiler, yükler, kimlik, dünyadaki en büyük suç örgütü
olan kitleler(ışık ergüden farklı bir durumu buna benzer cümlelerle anlatmıştı, telifi olmadığı ve çok sevdiğim için bu betimlemeyi değiştirmekten çekinmeyeceğim)
sadece ama sadece keman simgesi üzerinden, keman-kız kardeş-gregor samsa/aile beklentisi
düşünülerek birey ve hayallerin pazarlaşan dünyanın sözde güvenilir ellerine,
hiyerarşik, gözetim ve denetim ağına, suç ortağı olmasına, toplumsallığın
getirdiği iktidar ortaklığına ve bellek yitimine, kilitlenme haline, toplumun asalakça
bir ölümsüzlüğe itilişine çok sert bir eleştiri olarak algılanabilir.
Kız kardeşin hem zekası, hem yaratıcılığı aile figürü
tarafından yok edilmiş ve beklenti kız kardeşin yeni aile figürünün ana
noktasına dönüşmesi olmuştur. Gregor’un keman eğitimi konusunda ki düşünceleri
aile figürüne - farkında olmasa dahi – karşıdır ve kitleler, suçun varlığı
etrafında buluşup farklı olanı yok etmek için elinden geleni yapacaktır. Kitlelerin
yüzyılında Gregor Samsa’yı doğuran da, yok eden de kitabın içine gizlenmiş bir
kemandır, keman tahakkümün varlığı ya da varlıksızlığıdır(notalar da öyle!). Aile
modern hayatı oluşturuyorsa, modern hayatın -eve giren tüm insan sınıfları
tarafından- kabul edilebilir bir şiddet yoluyla aykırı olanı arındırması
şaşırtıcı değildir, Gregor Samsa kabul edilebilir değildir ve o, tüm insani
hisleriyle unutulurken ve aşağılanırken, aslında hayat ve doğadır aşağılanıp yok
edilen. Dönüşüm’de Gregor Samsa dışındaki tüm karakterler farklı fakat tamamen
aynılardır. Masum kız kardeşin otoriteye dönüşümü, bu gerçeği değiştirmez
aksine güçlendirir.
Blogumu takip ettiğini bildiğim öğrenciler için:
Ayrıca, tüm bunlara ek olarak eğer analize ihtiyacınız
varsa, üniversite ya da lise ödeviniz için dönüşüm’ü inceliyorsanız ve buraya
gelme sebebiniz bu ise bakmanız gereken çeşitli kilit noktalar var. Odadaki
kadın resmi gregor’un eski insanlığının temsilidir, babanın giydiği üniforma
onun güçsüz halini yok eder ve onur duygusu verir, yemeğin veriliş ve önem
şekliyse Samsa aile üyelerinin Gregor’a karşı sempati, yok sayma ve benzeri
hislerinin sembolize edilmiş halidir. Gregor’un değişimi psikolojik bir
mesafeye sebep olmakla kalmaz, onu izole eder fakat gregor değiştikten sonra
onun geçmişine dair ilginç bir nokta öğreniriz, mesleğindeki tüm insan
ilişkileri yüzeysel ve geçicidir. Ayrıca, hikayede Gregor’un hiçbir yakın
arkadaşından bahsedilmemiştir. Bu noktalara değinirseniz dönüşümün sonuçları ve
aile ilişkisine olan etkilerini ön plana alın. Uyku ve para’yı da yazmayı
unutmayın. Gregor karakterinin dini motiflerinden ve Hz. İsa benzerliğinden söz etmeniz olası not düşüşüne sebep olabilir fakat yanlış olmaz, tercih size kalmış.
Dip Not: Can yayınlarının 40. baskısından okudum, çeviriyi
içtenlikle tavsiye edebilirim.
Her satırını heyecanla ve büyük bir merakla okudum. Şimdiye kadar tespit edilememiş gerçeklere rastladım. Bundan sonra sürekli takipteyim. Başarılar edebiyolcu!
YanıtlaSilçok güzel bir analiz olmuş hiç bu gözle bakmamıştım
YanıtlaSilNormalde kafka analizi okumayı sevmem ama bu muazzam olmuş çizimin de öyle :)
YanıtlaSilÇok güzel bir analiz olmuş. Kafka'dan Davayı da bekleriz :)
YanıtlaSil